Дії вчителів та учнів при радіаційному зараженні;
хімічному забрудненні, пожежі в закладі освіти
При аварії на АЕС.
Отримавши повідомлення відділу
НС про виникнення аварії на АЕС необхідно:
· укрити учнів у захисних
спорудах (ЗС), які є. За відсутності ЗС або неможливості зайняти ЗС, залишитися
у приміщенні та провести додатково його герметизацію;
· організувати прийняття
йодистого препарату;
· ввести режим радіаційного
захисту;
· виставити пост
радіаційно-хімічного спостереження та організувати чергування його особового
складу;
· згідно із вказівками
управління надзвичайних ситуацій області організувати евакуацію учнів,
працівників і членів їх сімей.
При аварії на
підприємстві з викидом хімічно-небезпечних речовин.
Отримавши повідомлення відділу
з надзвичайних ситуацій про аварію на хімічно-небезпечному об’єкті з викидом
аміаку (хлору та ін.) та небезпеку хімічного зараження, необхідно:
· негайно вивести всіх із зони
зараження в безпечне місце;
· у разі неможливості негайно
вийти із зони зараження залишатися в приміщенні та провести додатково його
герметизацію;
· організувати евакуацію учнів
у безпечне місце після проходження хмари забрудненого повітря;
· вихід із зони хімічного
зараження здійснювати в бік, перпендикулярний напряму вітру, уникаючи переходів
через тунелі. яри (в яких концентрація хімічно-небезпечних речовин вища);
· при підозрі на отруєння
хімічно-небезпечними речовинами виключити фізичне навантаження, дати багато
пити та викликати лікаря.
При забрудненні ртуттю,
її парами необхідно:
· негайно повідомити відділ
надзвичайних ситуацій району (міста) та санепідемстанцію;
· вивести учнів із забрудненої
території і виключити доступ до неї;
· організувати демеркуризацію
і санітарний контроль за її проведенням спеціалістами санепідемстанції
(утримання парів ртуті в повітрі приміщення після демеркуризації не більш як
0,0003 мг/м3);
· повторний контроль за
утриманням парів ртуті зробити двічі з інтервалом 7 днів;
· до проведення занять у приміщенні
приступати лише після дозволу місцевої адміністрації.
При виникненні пожежі
необхідно:
· негайно зателефонувати за
номером 101, викликати пожежну службу та евакуювати учнів і працівників у
безпечне місце згідно зі схемою евакуації;
· організувати винесення майна
у безпечне місце та надійну охорону, відключити електро-, газопостачання;
· проконтролювати, щоб усі
учні і працівники були евакуйовані із зони пожежі у безпечне місце;
· організувати гасіння пожежі
наявними і первинними засобами пожежогасіння до прибуття пожежної служби;
· організувати зустріч
пожежних підрозділів;
· при рятуванні потерпілих із
приміщення, що горить, та гасінні пожежї дотримуватися правил:
1) перш ніж увійти в
приміщення, охоплене полум’ям, накритися з головою мокрим покривалом;
2) відчиняти двері в задимлене
приміщення, обережно, щоб запобігти спалаху полум’я від швидкого припливу
свіжого повітря; відчиняючи двері, знаходитись з боку ходу дверного полотна;
3) у сильно задимленому
приміщенні рухатися, зігнувшись або поповзом;
4)для захисту від чадного газу
дихати через зволожену тканину.
Слід пам’ятати, що:
- маленькі діти від страху
ховаються під ліжками, в шафах, забиваються в куток;
- якщо на вас загорівся одяг,
лягайте на землю і перекочуючись збийте полум’я;
- побачивши людину в одязі, що
горить, накиньте на нього пальто, плащ або покривалом і щільно притисніть; на
місце опіку накласти пов’язку та відправити в лікарню;
- якщо горить електропроводка,
то спершу відключити рубильник, а потім гасити;
- виходити із зони пожежі в
навітряну сторону.
Основні вимоги до евакуації дітей при надзвичайних
ситуаціях
Проведення евакуаційних
заходів у школах має свої характерні особливості. Пов'язано це з тим, що в
школі одночасно може перебувати значна кількість людей, тому евакуація з
приміщення школи потребує більше часу, ніж евакуація зі звичайного помешкання.
В даному випадку надзвичайно важливо, щоб якомога швидше оголосити тривогу.
Потрібно негайно гучним
голосом чи за допомогою гучномовця оголосити тривогу. Про виникнення НС
інформується, в першу чергу, персонал, який може допомагати при проведенні
евакуації людей із приміщення школи. Всі евакуйовані мають збиратися у
визначеному місці для проведення переклички. Після оголошення тривоги потрібно
викликати рятувальників.
По прибутті рятувального
підрозділу його слід поінформувати про кількість евакуйованих із приміщення
школи та про місце подій. Рятувальникам потрібно надати план евакуації.
Евакуація. При
звуках сирен і переривчастих гудків підприємств (це сигнали “Увага всім!”)
негайно увімкніть приймач радіотрансляційної мережі або телевізор. Уважно
слухайте інформацію про надзвичайну ситуацію та порядок дій;
В разі необхідності необхідно
вжити заходів для зменшення проникнення отруйних речовин в будинок: щільно
закрийте вікна та двері, щілини заклейте;
В разі необхідності евакуації
допоможіть дітям одягнутися та зібрати необхідні речі;
Дізнайтесь у місцевих органів
влади про місце збору мешканців для евакуації та уточніть час її початку.
Упакуйте в герметичні пакети та складіть у валізу документи, цінності та гроші,
предмети першої необхідності, ліки, мінімум білизни та одягу, запас
консервованих продуктів на 2-3 доби;
Підготуйте запас питної води:
наберіть воду в герметичний посуд чи ємності, підготуйте найпростіші засоби
санітарного оброблення (мильний розчин для миття рук);
Перед виходом з будинку
вимкніть джерела електро-, водо- та газопостачання, візьміть підготовлені речі,
одягніть засоби захисту.
Після сигналу „Тривога"
учні повинні звільнити приміщення класу за командою вчителя, відповідального за
кабінет. Виходити із класу бажано поодинці. Учні мають залишити школу в
супроводі класного керівника. При цьому слід зачиняти вхідні двері, якими ніхто
більше не користуватиметься.
Після сигналу тривоги директор
школи повинен прибути до заздалегідь визначеного місця збору учнів навчального
закладу, куди надходитиме інформація від усіх підрозділів про перебіг
евакуації.
Про всяк випадок потрібно також
планувати додаткові заходи для евакуації дітей-інвалідів та дітей із
неврівноваженим характером.
Якщо під час тривоги класного
журналу у вчителя не виявилося, тоді журнал необхідно якомога швидше доправити
до місця збору, щоб провести повноцінну перекличку. Усі розмови та пустощі під
час здійснення евакуації дітям потрібно заборонити задля того, щоб зайвий шум
не заважав дітям чути усі команди та вказівки керівника групи.
На сходах під час руху діти з
одного класу повинні триматися разом та організовано спускатися донизу по одній
стороні сходів, друга сторона має бути вільною для руху учнів з інших класів,
окрім випадку, коли сходи надто вузькі. Забороняється також випереджати групи
учнів або окремих людей на сходах, що прямують до виходу.
Усі кухарі та прибиральниці,
адміністративний та інший персонал за командою "Тривога" повинні
негайно відбути до місця збору.
Без дозволу пожежної охорони
забороняється будь-кому залишати місце зібрання чи повертатися до будівлі, що
загорілася, окрім випадків, коли потрібно організовувати пошук людей у
приміщенні.
Збір. Місце
збору повинно обиратися заздалегідь. Кожен клас, що прибув до місця збору по
тривозі, повинен зайняти визначене місце у строю і не може його змінювати без
розпорядження директора. Місце збору слід визначати під накриттям чи в іншій
будівлі.
Перекличка. Після
прибуття класів до місця збору потрібно одразу здійснити перекличку. Бажано це
робити за класним журналом, а кожна відповідальна за евакуацію особа повинна
особисто повідомляти директора про кількість евакуйованих.
Якщо когось немає, потрібно
негайно розпочати пошуки відсутніх в усіх можливих місцях, де вони б могли
перебувати.
Начальника пожежної охорони,
що прибув на місце події, повинен зустріти директор і проінформувати його про
перебіг евакуації.
Інструктаж. У
перший день навчальної чверті або півріччя всі нові учні та члени персоналу
мають бути ознайомлені з усіма можливими маршрутами евакуації.
Навчальна евакуація. Її слід проводити не менше одного разу за чверть.
Записи про навчальну евакуацію вносяться до журналу. Не можна допускати
одноманітності у викладах на інструктажах.
Обов’язки вчителя та класного керівника
Учителя, навчально-виховний і
обслуговуючий персонал шкіл повинні твердо знати свої обов'язки на випадок
аварії або пожежі поблизу навчального закладу, стихійного лиха, місце укриття
дітей, маршрут прямування до нього. Для цього у всіх освітніх установах повинні
проводитися заняття, тренування, дні захисту дітей. Функціональні обов’язки
вчителя, класного керівника, вихователя:
1. Відповідає за безпеку
проведення навчально-виховного процесу, проводить інструктажі з учнями з
охорони праці під час навчальних занять з обов’язковою реєстрацією в журналі
обліку навчальних занять.
2. Несе особисту
відповідальність за збереження життя і здоров’я учнів під час
навчально-виховного процесу. Повідомляє керівника школи про нещасний випадок,
що трапився. Організовує надання першої допомоги потерпілому.
3. Інструктує учнів і
вихованців під час проведення позакласних і позашкільних заходів з реєстрацією
у спеціальному журналі.
4. Проводить профілактичну
роботу щодо запобігання травматизму серед учнів.
Загальні правила поведінки
вчителя:
1. Дії вчителя при аваріях,
катастрофах й стихійних лихах повинні грунтуватися на інструкціях пам'ятках,
розроблених службами цивільного захисту і надзвичайних ситуацій у відповідності
з місцевими умовами;
2. У кожному класі, кабінеті,
навчальній майстерні на видному місці повинен знаходитися план евакуації з
конкретного приміщення. Якщо за планом евакуації передбачено використання
запасного виходу, то він повинен бути вільний, не захаращений різними
предметами. Якщо двері запасного виходу за умовами охорони будівлі защіпаються
на замок, то в плані евакуації необхідно вказати, де знаходиться ключ від
запасного виходу;
3. У кожному кабінеті, класі,
навчальній майстерні повинні обов'язково знаходитися засоби пожежогасіння у
вигляді універсального або порошкового вогнегасника;
4. У всіх приміщеннях
навчального закладу обов'язково повинні матися медичні аптечки з набором
основних засобів першої медичної допомоги: йоду, бинтів, перев'язувальних
гумових джгутів, водного розчину аміаку;
5. У всіх загальноосвітніх
закладах повинна матися місцева або власна радіоточка, радіомережа, за якою у
разі надзвичайних ситуацій будуть передаватися повідомлення, оповіщення,
попередження або вказівки вчителям про необхідні дії;
6. Вчителю ні в якому разі не
можна втрачати самовладання, панікувати самому і не допускати паніки серед
учнів. Залишати приміщення при виниклої надзвичайної ситуації можна тільки в
організованому порядку. Вчителю потрібно пам'ятати, що паніка зазвичай створює
штовханину, тисняву, причому евакуація значно ускладнюється, збільшується загроза
життю учнів;
7. Щоб полегшити вчителю його
дії під час надзвичайної ситуації, необхідно періодично проводити навчання
певної спрямованості з евакуацією з будівлі;
8. Щоб аварії не були
несподіванкою, вчителю необхідно знати, які підприємства знаходяться поблизу
освітньої установи і які можуть бути аварії (вибухи, викиди отруйних газів,
пожежі з виділенням токсичних речовин і т.д.). Потрібно завжди пам'ятати про
те, що багато підприємств знаходяться в даний час в передаварійному стані
внаслідок сильної зношеності основного обладнання та очисних систем. У зв'язку
з цим можуть бути залпові викиди в атмосферу або в систему стоків шкідливих і
небезпечних для життя речовин;
9. Вчителю необхідно також
знати його подальші дії після евакуації з будинку і місцезнаходження безпечних
укриттів.
При загрозі НС під час перерви
вчитель повинен діяти наступним чином:
- почувши сигнал «Увага
всім!», учитель спрямовує учнів у клас, в якому повинен бути урок за розкладом;
- по класному журналу він
перевіряє наявність учнів;
- уточнює інформацію у
чергового адміністратора: порядок, напрямок руху і місце збору;
- у разі необхідності
евакуації виводить учнів зі школи;
- закриває двері після
виведення дітей з метою зменшення швидкості розповсюдження пожежі по будівлі;
- негайно доповідає начальнику
цивільного захисту школи або начальнику штабу цивільного захисту.
Учні, почувши під час
перебування в закладі освіти, сигнал «Увага всім!» повинні:
- швидко і організовано зайти
в клас згідно з розкладом уроків;
- уважно слухати і виконувати
всі розпорядження вчителя;
- організовано слідувати в
разі потреби до пункту збору (евакуації);
- допомогти вчителю швидко
провести перекличку.
Аналогічні дії передбачаються
і при надходженні сигналу під час занять.
Правила запобігання захворювання на грип
1. Під час кашлю і чихання прикривайте рот і ніс хусточкою. Потрібно знати, що під час одноразового чхання чи кашлю утворюється 40 тисяч краплин слини з мікробами, які розповсюджуються на відстань 3-5 метрів. Носова хустинка, складена вчетверо, затримує 94 % мікробів, що видихаються хворими.
2. Користуйтесь тільки своєю носовою хустинкою і рушником. Без них ви не маєте права нікуди йти.
3. Оберігайте себе від різкого охолодження.
4. Промоклий одяг і взуття зніміть із себе якомога швидше.
5. Частіше провітрювайте кімнату.
6. Добре споліскуйте склянку загального користування перед тим. як будете пити з неї воду.
7. Частіше мийте руки з милом.
8. Намагайтеся не ходити туди, де є хворий на грип.
9. Щоденно робіть ранкову гімнастику.
10.Загартовуйтесь.
11. Щоденно їжте свіжі овочі й фрукти. Вітаміни посилюють захисні сили організму.
Зважаючи
на те, що зазвичай під час Новорічних святкувань стрімко зростає кількість
пожеж, які виникають внаслідок порушення правил пожежної безпеки при
користуванні гірляндами, встановленні ялинок та при користуванні піротехнічними
виробами, дослухайтесь корисних порад і це допоможе Вам безпечно зустріти та
провести новорічні та різдвяні свята.
ЩОБ НЕ ТРАПИЛОСЬ БІДИ:
· Не встановлюйте ялинку на
шляхах евакуації;
· Не встановлюйте ялинку
поблизу опалювальних приладів, телевізорів, приймачів, магнітофонів;
· Встановлюйте ялинку на
стійкій основі: на надійній підставці, в посудині з піском, подалі від штор,
гардин та інших предметів, які легко піддаються вогню;
· Не прикрашайте ялинку
целулоїдними іграшками, а також марлею, ватою, папером не просоченими вогнезахисною
сумішшю;
· Прикрашайте ялинку тільки
електричними гірляндами промислового виготовлення купленими у спеціалізованих
крамницях, а не на ринках, де часто-густо зустрічається неякісний товар;
· Обов'язково перевірте
справність електричного проводу, його ізоляцію;
· Напруга лампочок не
повинна перевищувати 12В, а потужність 25Вт;
· Гірлянди потрібно
закріплювати надійно, бо при падінні від поштовху чи протягу вони можуть стати
причиною пожежі;
· Не дозволяйте дітям
самостійно включати електрогірлянди;
· Ні в якому разі не
застосовуйте в приміщенні свічки, бенгальські, вогні, відкритий вогонь,
феєрверки, вибухонебезпечні хлопавки, петарди та ін;
· Не одягайте дітей в
костюми з легкозаймистих матеріалів, не залишайте малюків одних, без нагляду
дорослих;
· Хвою, яка ообсипалася з
ялинки треба відразу прибирати - вона, як порох, може спалахнути від будь-якої
іскри;
· Ніколи не прикрашайте
свічками новорічну ялинку! Це неминуче призводить до пожежі;
· Не залишайте запалені
свічки без нагляду, будьте особливо уважні, якщо в будинку є діти і домашні
тварини;
· Не ставте свічки поблизу
легкозаймистих предметів. Використовуйте стійкі підсвічники, зроблені з
негорючих матеріалів;
· Не залишайте без
нагляду ввімкнені в електричну мережу електроприлади.
Якщо Ви
помітили ознаки пожежі - не панікуйте. Спочатку подивіться, що горить. Якщо це
гірлянда - негайно вимкніть її з розетки. Якщо ялинка вже запалала - беріть
хутко ковдру, рядно, намочуйте їх у воді й накривайте ялинку або просто залийте
її водою. Якщо ж Ви самі не в змозі справитися з вогнем – негайно викликайте
пожежно-рятувальну службу за номером „101”.
ПРИ ПРОВЕДЕННІ НОВОРІЧНИХ ЗАХОДІВ З МАСОВИМ
ПЕРЕБУВАННЯМ ЛЮДЕЙ ЗАБОРОНЯЄТЬСЯ:
• Встановлювати
ялинку поблизу евакуаційних виходів і захаращувати коридори, проходи та
підступи до засобів пожежогасіння.
•
Застосовувати дня оформлення приміщень, виготовлення маскарадних костюмів і
т.п. матеріали, необроблені вогнезахисним складом, целулоїдні іграшки, вироби з
поролону та інших легкозаймистих матеріалів
•
Допускати заповнення приміщень людьми понад установлені норми
•
Категорично забороняється застосування свічок, бенгальських вогнів, різного
роду піротехнічних ефектів, користуватися хлопавками. гасити світло в
приміщенні
• Проведення заходів в
приміщеннях із гратами на вікнах.
ПРАВИЛА БЕЗПЕКИ В ПРИМІЩЕННЯХ,
ДЕ ПРОВОДЯТЬСЯ НОВОРІЧНІ СВЯТА
· Встановлювати
ялинки та проводити заходи дозволяється в приміщеннях, що мають не менше 2
виходів;
· Під час
проведення новорічних заходів повинно бути встановлено чергування
відповідальних осіб за пожежну безпеку;
·
Кількість присутніх у приміщеннях, що використовуються для проведення
новорічних ялинок, встановлюється з розрахунку 0.75 кв.м на людину, а при
проведенні танців, ігор і подібних заходів - з розрахунку 1.5 кв.м на одну
людину;
· Над
дверима, призначеними для евакуації людей, повинні бути встановлені світлові
таблички зеленого кольору з написом "ВИХІД", а в коридорах вказівні
знаки. Черговий персонал повинен бути забезпечений справними електричними
ліхтарями;
·
Ілюмінування ялинок повинно проводитися фахівцем - електриком і тільки
гірляндами заводського виготовлення;
· Для
формування і продажу новорічних подарунків має бути визначено спеціальне
приміщення, що відповідає вимогам пожежної безпеки.
У РАЗІ ВИНИКНЕННЯ ПОЖЕЖІ
НЕОБХІДНО:
• прийняти
термінові заходи по евакуації людей
•
відключити від електроживлення електроприлади (гірлянду, ТВ та ін. за винятком
системи протипожежного захисту)
• прийняти
міри по гасінню пожежі первинними засобами пожежогасіння
• при
загорянні штучної ялинки категорично забороняється братися за неї руками, краще
накинути на неї щільну тканину (ковдру)
Під час використання піротехнічних
виробів:
· Купуйте
лише ліцензовані піротехнічні вироби тільки в спеціалізованих магазинах;
· Перед
запуском ретельно вивчайте інструкцію. Ніколи не давайте дітям самим запускати
петарди! Якщо піротехнічний виріб не спрацював, ні в якому разі не нахиляйтеся
над ним і не намагайтеся з'ясувати причину несправності або підпалити гніт ще
раз;
· Якщо
гніт згас або прогорів, а феєрверк не почав діяти, слід почекати не менше 5
хв., щоб упевнитися в несправності;
·
Використовуйте феєрверки та петарди тільки на відкритому повітрі! Не запускайте
їх в квартирах, у дворах-колодязях, поблизу будинків і на невеликих
обгороджених територіях. Ніколи не тримайте палаючу петарду в руках! Не кидайте
палаючі петарди, якщо поблизу є люди і тварини;
· Не
розміщуйте петарду в замкнутий об'єм: банку, відро, пляшку! Якщо термін
придатності піротехнічних виробів минув, помістіть їх у воду на строк до
двох діб, після чого утилізуйте. Категорично забороняється знищувати
піротехнічні вироби, спалюючи їх на вогнищах!
· звертаємо увагу батьків -
пам'ятайте: в жодному разі не залишайте сірники, запальнички, бенгальські
вогники та інші піротехнічні засоби у легкодоступних для дітей місцях, не
дозволяйте малюкам самим бавитися з такими іграшка
Щоб зберегти своє життя та майно від
вогню необхідно:
– не
залишати без нагляду ввімкненими газові та електроприлади;
– стежити
за справністю пічного опалення;
–
забезпечити свою домівку первинними засобами пожежогасіння –вогнегасниками;
– не
залишати дітей без нагляду, розповідати їм про небезпеку, яку містять в собі
сірники, побутові електроприлади тощо.
Будьте вкрай
обережні, бережіть своє життя та життя своїх близьких! Дотримуйтеся правил
безпеки життєдіяльності, привчайте до цього дітей! Пам’ятайте: ваше життя – у
ваших руках, намагайтеся зробити все, щоб зберегти його.
Свято
запам’ятається надовго, якщо воно пройде без проблем. А подбати про це повинні
Ви самі.
З Новим роком!
Вірус цифрового недоумства
Пропоную переглянути статтю, яка заставить задуматись кожного, хто небайдужий до майбутнього своїх дітей.
Нині світ з’їхав з глузду від гаджетів: смартфонів, планшетів та іншої цифрової техніки. Разом із ними у світ проникає «вірус цифрового недоумства». І це не жарт, а діагноз.
2007 року фахівці відзначили, що з кожним роком більшає дітей — представників «цифрового покоління», які страждають на розсіяність уваги, втрату пам’яті, низький рівень самоконтролю, когнітивні порушення, пригніченість і депресію. Дослідження показують, що в мозку таких дітей відбуваються зміни, подібні до тих, що настають після черепно-мозкової травми або на ранній стадії деменції — ослаблення розуму, яке зазвичай розвивається у старечому віці.
У це складно повірити, але середньостатистичний семирічний європеєць уже провів біля екрану більше року життя (по 24 години на добу), а 18‑річний — понад чотири роки!
Хочете сказати, що зараз зовсім інші діти? Так, діти інші, але мозок у них той самий, що був у людини тисячу років тому: 100 мільярдів нейронів, кожен з яких пов’язаний з 10 тисячами собі подібних.
Мозок потрібно розвивати й живити. Всі наші думки, дії, вирішення складних завдань і глибокі роздуми залишають сліди у мозку. «Ніщо не може замінити того, що діти отримають від власного, вільного й незалежного мислення, коли вони досліджують фізичний світ і стикаються з чимось новим», — стверджує професор психології Таня Бірон.
Ви будете шоковані, але від 1970 року радіус активності дітей (простору довкола дому, де діти вільно досліджують довколишній світ) скоротився на 90%! Світ зменшився до екрану смартфона. Діти забули і, що ще гірше, просто не знають, що це таке — бігати під дощем, пускати кораблики, лазити по деревах чи просто балакати один з одним. Вони годинами сидять, втупившись у свій смартфон. Але ж їм необхідно розвивати м’язи, знати про ризики, які їм підготував світ, і просто взаємодіяти з друзями. «Дивовижно, як швидко сформувався зовсім новий тип середовища, де смак, нюх і дотик не стимулюються, де більшу частину часу ми сидимо перед екранами, а не гуляємо на свіжому повітрі, й не проводимо часу в розмовах у чотири ока», — зазначає Сьюзен Грінфілд. Нам справді є про що хвилюватися.
Мозок формується, коли є зовнішні стимули, і що більше їх буде — тим краще для мозку. Тому дуже важливо, щоб діти досліджували світ фізично, а не віртуально. Це так само потрібно мозкові, який росте, як і тисячу років тому.
Також дитині потрібен здоровий і повноцінний сон. Але нинішні діти неспроможні вийти з інтернету й відірватися від комп’ютерних ігор. Це сильно скорочує тривалість їхнього сну й провадить до порушень. Який може бути розвиток, коли ти втомлений і в тебе болить голова, а шкільні завдання ніяк не замап’ятовуються?!
Спитаєте, як же цифрові технології можуть змінити мозок дитини? По-перше, кількість зовнішніх стимулів обмежується через одноманітне проведення часу в інтернеті. Дитина не набуває необхідного їй досвіду, щоби розвинути важливі ділянки мозку, які відповідають за співпереживання, самоконтроль, ухвалення рішень… А що не працює, те відмирає. Адже в людини, яка перестала ходити, атрофуються м’язи ніг. Діти не звикли запам’ятовувати інформацію — їм простіше знаходити її в пошуковиках. Ось і проблеми з пам’яттю. Вони її зовсім не тренують.
Думаєте, що діти завдяки інтернету стали розумнішими? А чи знаєте, що нинішні 11‑річні виконують завдання на такому рівні, який демонстрували восьми- і дев’ятирічні діти 30 років тому? Дослідники зазначають, що одна з головних причин цього — життя у віртуальному світі.
«Я побоююся, що цифрові технології інфантилізують мозок, перетворюючи його на щось подібне до мозку маленьких дітей, чию увагу привертає гудіння і яскраве світло, які не можуть зосереджуватися й живуть поточним моментом», — каже Сьюзен Грінфілд.
Мозок дитини найактивніше розвивається до п’ятирічного віку. Варто просто обмежити час використання різноманітних гаджетів і не давати їх як іграшки, «аби чимось заспокоїти» дитину. Стів Джобс, «гуру» цифрової індустрії, робив саме так. Його діти айпадом не користуватися взагалі, а інші гаджети їм заборонялося використовувати ночами та у вихідні.
Кріс Андерсон, головний редактор американського журналу «Wired», один з засновників 3D Robotics, також обмежує своїх дітей у користуванні гаджетами. Правило Андерсона — ніяких екранів і гаджетів у спальні! «Я, як ніхто інший, бачу небезпеку в надмірному захопленні інтернетом. Я сам зіткнувся з цією проблемою і не хочу, щоби ці ж проблеми були у моїх дітей».
Сини творця сервісів Blogger і Twitter можуть користуватися своїми планшетами і смартфонами не більше однієї години на день, а директор OutCast Agency обмежує користування гаджетами вдома до 30 хвилин на день. У його молодших дітей гаджетів немає взагалі.
Ось і відповідь на питання, що треба робити. Потурбуйся про наступне покоління. Подумай, яке майбутнє на них чекає через 10-20 років, якщо сьогодні вони проводять по півдня перед екранами своїх надрозумних пристроїв.
Звісно, тоді доведеться… займатися власними дітьми. Яке незносне життя! Набагато легше купити дорогу цяцьку, аби дитина сиділа в куточку й не вимагала уваги… Але питання, нащо в такому разі ви народжували цю дитину — хіба вона вам непотрібна? Чи вона чужа й ви за неї не відповідаєте? Чи ви хочете за кілька років мати байдужого до вас самих співмешканця, для якого ваш дім — не більше ніж готель із обтяжливими обов’язками? Обмежувати дітям час (або й саму можливість, до певного віку) користування гаджетами не означає віддати їх вулиці, і нехай «щасливо розвиваються» по підворітнях. Ні сама по собі вулиця не розвиває, ні самі по собі технології не є чистим злом. Повсюди потрібна увага батьків, турботлива любов, уміння скерувати енергію та цікавість дитини у потрібному напрямку, а тим більше — здатність бути для дітей лідером, вести їх за собою, служити їм прикладом і бути авторитетом. Така дитина не вибере планшет з іграми замість можливості живої гри з братами-сестрами чи друзями, тим більше з мамою чи татом. І, до слова, така дитина не вибере планшет з іграми замість «нудної і нецікавої» молитви.
За матеріалами: ECONET
У це складно повірити, але середньостатистичний семирічний європеєць уже провів біля екрану більше року життя (по 24 години на добу), а 18‑річний — понад чотири роки!
Хочете сказати, що зараз зовсім інші діти? Так, діти інші, але мозок у них той самий, що був у людини тисячу років тому: 100 мільярдів нейронів, кожен з яких пов’язаний з 10 тисячами собі подібних.
Мозок потрібно розвивати й живити. Всі наші думки, дії, вирішення складних завдань і глибокі роздуми залишають сліди у мозку. «Ніщо не може замінити того, що діти отримають від власного, вільного й незалежного мислення, коли вони досліджують фізичний світ і стикаються з чимось новим», — стверджує професор психології Таня Бірон.
Ви будете шоковані, але від 1970 року радіус активності дітей (простору довкола дому, де діти вільно досліджують довколишній світ) скоротився на 90%! Світ зменшився до екрану смартфона. Діти забули і, що ще гірше, просто не знають, що це таке — бігати під дощем, пускати кораблики, лазити по деревах чи просто балакати один з одним. Вони годинами сидять, втупившись у свій смартфон. Але ж їм необхідно розвивати м’язи, знати про ризики, які їм підготував світ, і просто взаємодіяти з друзями. «Дивовижно, як швидко сформувався зовсім новий тип середовища, де смак, нюх і дотик не стимулюються, де більшу частину часу ми сидимо перед екранами, а не гуляємо на свіжому повітрі, й не проводимо часу в розмовах у чотири ока», — зазначає Сьюзен Грінфілд. Нам справді є про що хвилюватися.
Мозок формується, коли є зовнішні стимули, і що більше їх буде — тим краще для мозку. Тому дуже важливо, щоб діти досліджували світ фізично, а не віртуально. Це так само потрібно мозкові, який росте, як і тисячу років тому.
Також дитині потрібен здоровий і повноцінний сон. Але нинішні діти неспроможні вийти з інтернету й відірватися від комп’ютерних ігор. Це сильно скорочує тривалість їхнього сну й провадить до порушень. Який може бути розвиток, коли ти втомлений і в тебе болить голова, а шкільні завдання ніяк не замап’ятовуються?!
Спитаєте, як же цифрові технології можуть змінити мозок дитини? По-перше, кількість зовнішніх стимулів обмежується через одноманітне проведення часу в інтернеті. Дитина не набуває необхідного їй досвіду, щоби розвинути важливі ділянки мозку, які відповідають за співпереживання, самоконтроль, ухвалення рішень… А що не працює, те відмирає. Адже в людини, яка перестала ходити, атрофуються м’язи ніг. Діти не звикли запам’ятовувати інформацію — їм простіше знаходити її в пошуковиках. Ось і проблеми з пам’яттю. Вони її зовсім не тренують.
Думаєте, що діти завдяки інтернету стали розумнішими? А чи знаєте, що нинішні 11‑річні виконують завдання на такому рівні, який демонстрували восьми- і дев’ятирічні діти 30 років тому? Дослідники зазначають, що одна з головних причин цього — життя у віртуальному світі.
«Я побоююся, що цифрові технології інфантилізують мозок, перетворюючи його на щось подібне до мозку маленьких дітей, чию увагу привертає гудіння і яскраве світло, які не можуть зосереджуватися й живуть поточним моментом», — каже Сьюзен Грінфілд.
Мозок дитини найактивніше розвивається до п’ятирічного віку. Варто просто обмежити час використання різноманітних гаджетів і не давати їх як іграшки, «аби чимось заспокоїти» дитину. Стів Джобс, «гуру» цифрової індустрії, робив саме так. Його діти айпадом не користуватися взагалі, а інші гаджети їм заборонялося використовувати ночами та у вихідні.
Кріс Андерсон, головний редактор американського журналу «Wired», один з засновників 3D Robotics, також обмежує своїх дітей у користуванні гаджетами. Правило Андерсона — ніяких екранів і гаджетів у спальні! «Я, як ніхто інший, бачу небезпеку в надмірному захопленні інтернетом. Я сам зіткнувся з цією проблемою і не хочу, щоби ці ж проблеми були у моїх дітей».
Сини творця сервісів Blogger і Twitter можуть користуватися своїми планшетами і смартфонами не більше однієї години на день, а директор OutCast Agency обмежує користування гаджетами вдома до 30 хвилин на день. У його молодших дітей гаджетів немає взагалі.
Ось і відповідь на питання, що треба робити. Потурбуйся про наступне покоління. Подумай, яке майбутнє на них чекає через 10-20 років, якщо сьогодні вони проводять по півдня перед екранами своїх надрозумних пристроїв.
Звісно, тоді доведеться… займатися власними дітьми. Яке незносне життя! Набагато легше купити дорогу цяцьку, аби дитина сиділа в куточку й не вимагала уваги… Але питання, нащо в такому разі ви народжували цю дитину — хіба вона вам непотрібна? Чи вона чужа й ви за неї не відповідаєте? Чи ви хочете за кілька років мати байдужого до вас самих співмешканця, для якого ваш дім — не більше ніж готель із обтяжливими обов’язками? Обмежувати дітям час (або й саму можливість, до певного віку) користування гаджетами не означає віддати їх вулиці, і нехай «щасливо розвиваються» по підворітнях. Ні сама по собі вулиця не розвиває, ні самі по собі технології не є чистим злом. Повсюди потрібна увага батьків, турботлива любов, уміння скерувати енергію та цікавість дитини у потрібному напрямку, а тим більше — здатність бути для дітей лідером, вести їх за собою, служити їм прикладом і бути авторитетом. Така дитина не вибере планшет з іграми замість можливості живої гри з братами-сестрами чи друзями, тим більше з мамою чи татом. І, до слова, така дитина не вибере планшет з іграми замість «нудної і нецікавої» молитви.
За матеріалами: ECONET
Джерело: CREDO
Що потрібно і що не потрібно робити батькам під час шкільних канікул
Навчальне навантаження на сучасних школярів досить велике. Їх навчальний день не рідко перевищує за своєю тривалістю робочий день дорослих. Від того, як дитина відпочине в канікули, багато в чому залежить її працездатність і успішність в навчанні.
Порада 1. Заздалегідь продумайте, як будуть організовані канікули вашої дитини.
Порада 2. Прогулянки, ігри та спортивні заняття на свіжому повітрі – ось кращий відпочинок після шкільних занять. Ми часто недооцінюємо значення прогулянки для нормального росту та розвитку дітей. Тому в канікули у вашої дитини не повинно бути «рухового голодування».
Порада 3. У канікули необхідно подбати і про безпеку дитини. У зимову пору року чимало хвилювань додає ожеледиця, а також настільки улюблені нашими дітьми катання на санках, лижах, ковзанах. Переконайтеся, що все спортивне спорядження справно і в повному порядку. Не зайвою, напевно, буде і відповідна екіпіровка для цих зимових розваг.
Порада 4. Час, коли дитина лягати спати, снідає, обідає і вечеряє, в канікули має залишатися тим же, що і в звичайні дні. Це, звичайно, не означає, що неприпустимі деякі відходження від режиму, але вони повинні бути в межах розумного.
Порада 5. Канікули – це час, коли батьки намагаються побалувати своїх дітей чимось смачним. Надмірне захоплення солодощами не тільки згубно відбивається на стані зубів, але і є фактором ризику в розвитку діабету. Радимо приділити увагу раціональному харчуванню дитини. Щоб канікули дійсно стали часом відновлення і накопичення сил, необхідно, щоб у щоденному раціоні дитини було достатньо молочних і м’ясних продуктів, овочів і фруктів.
Порада 6. Канікули – це ще й можливість уважніше поставитися до здоров’я вашого спадкоємця. У ті дні, коли дитина навчається, важко викроїти час для візиту до лікаря. На жаль, не рідкість, коли батьки впевнені, що їх дитина здорова, а насправді, це далеко не так. Не буде зайвим нагадити і про те, що початок шкільного життя досить часто супроводжується загостренням у дитини хронічних захворювань. Тому скористайтеся канікулами, щоб проконсультувати дитину у педіатра, отоларинголога, окуліста, стоматолога, ортопеда або іншого лікаря-спеціаліста.
Порада 7. Канікули – найбільш зручний час для екскурсій, відвідування театральних вистав, музеїв. Однак в усьому потрібна міра: не слід щодня водити дитину на дитячі свята, вистави, карнавали. Не забувайте, що відвідування дитячих свят і видовищних заходів таїть в собі і ризик інфекційних захворювань, особливо в період епідемій.
Дотримання цих нескладних правил допоможе Вам та вашій дитині прекрасно провести канікули, укріпити здоров’я та повернутись до школи відпочившими та повними сил.
Немає коментарів:
Дописати коментар